فریب خورده‌ی واقعی در تجارت کیست؟

عارف و عامي

فریب خورده‌ی واقعی در تجارت کیست؟
 

سلام علیکم
در قاعده (۴۲۵) اعتقاد دارند، از جمله افرادی که مغبون (فریب خورده در تجارت) شده‌اند، کسانی هستند که نماز شب نمی‌خوانند.
ولی بعضی افراد را سراغ دارم که نه تنها نماز شب نمی‌خوانند، بلکه سایر اعمال را به سستی و یا با تظاهر انجام می‌دهند و حتی اصلاً هیچکدام را انجام نمی‌دهند ولی در تجارت موفق هم هستند. بنده شخصی را در بانک می‌شناختم که اصلاً در قید و بند هیچگونه مسائل شرعی نبود ولی استنباط مسائل اقتصادی بالائی داشت، چنانچه کسی قصد خرید و فروش و یا آینده‌نگری وضع اقتصادی داشت، مثل خرید ارز، خرید کالا، خرید ماشین، یا سپرده‌گذاری در بانک‌ها، به ایشان مراجعه می‌کرد و راهنمائی می‌گرفت و معمولاً درست پیش‌بینی می‌کرد و موفق هم بود.
آیا این، منافاتی با قاعده‌ی (۴۲۵) منهاج فردوسیان ندارد؟
متشکرم

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی

سلام علیکم
آمدن ما به این دنیا، برای «تجارت» است، یعنی مأموریم با هزینه‌کردن برخی سرمایه‌ها و کسب برخی درآمدها، پرسودترین کالاها را خریداری کنیم. در منظومه‌ی فکری منهاج فردوسیان، پرسودترین کالا، رسیدن به درجات عالیه‌ی بهشت است. کسی که به آنجا برسد، از همه‌ی خیرات و خوشی‌های عالم هستی، برخوردار خواهد بود. برای رسیدن به درجات عالیه‌‌ی بهشت، باید نخست از جهنم رها شد. قرآن کریم، راهکاری برای رها شدن از جهنم و رسیدن به بهشت ارائه می‌کند، می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَهٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ* یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» (سوره‌ی صف، آیات ۱۰ تا ۱۲)
ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید آیا شما را بر تجارتى راهنمایی کنم که شما را از عذابى دردناک مى‏رهاند؛ به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکارى] اگر بدانید براى شما بهتر است؛ تا گناهانتان را بر شما ببخشاید و شما را در باغ‌هایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است و [در] سراهایى خوش در بهشت‌هاى همیشگى درآورد. این [خود] کامیابى بزرگ است.
یکی از راهکارهای رسیدن به تجارت عالی و پرسودی که نتیجه‌اش رسیدن به درجات عالیه‌ی بهشت است، خواندن نماز شب می‌باشد. به عبارت دیگر، کسی که به دنیا بیاید و تجارت کند ولی نماز شب نخواند، تجارتش سودآور نخواهد بود. یعنی سود اصلی و واقعی که عبارت است از رسیدن به درجات بهشت، برای چنین کسی نخواهد بود. شاید کالایی بخرد و به چند برابر قیمت بفروشد، ولی در حقیقت، سود نکرده است. چنین تاجری، فقط دنیا را جابجا می‌کند ولی چیزی برای خودش بر نمی‌دارد. کسانی بهره‌های عظیم برای خود بر می‌دارند و از تجارت در تجارت‌خانه‌ی دنیا سود می‌برند که اهل نماز شب باشند. و البته نمی‌توان به نماز شب امید داشت مگر این که مقدماتش درست شده باشد، یعنی اعتقادات صحیح همراه با مراعات قانون‌های قبلش.

موفق باشید
حاج فردوسی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نويسنده : امین امیری