[۲۲۰] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «أَدنَی أَهلِ الجَنَّهِ الَّذِی لَهُ ثَمانُونَ أَلفَ خادِمٍ، وَ اثنَتانِ وَ سَبعُونَ زَوجَهً، وَ تُنصَبُ لَهُ قُبَّهٌ مِن لُؤلُؤٍ وَ زَبَرجَدٍ وَ یاقُوتٍ، کما بَینَ الجابِیهِ إِلی صَنعاءَ»۱
ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «پستترین فرد بهشت [از لحاظ رتبه و منزلت]، هشتاد هزار خدمتکار و هفتاد و دو همسر دارد و برایش برج و بارویی از مروارید و زبرجد و یاقوت، به اندازهی [فاصلهی] از جابیه (= محلی در شام) تا صنعا (= محلی در یمن) برپا میشود».
********************
[۲۲۱] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «إِنَّ أَسفَلَ أَهلِ الجَنَّهِ أَجمَعِینَ دَرَجَهً لَمَن یقُومُ عَلی رَأسِهِ عَشرَهُ آلافِ خادِمٍ، بِیدِ کلِّ واحِدٍ مِنهُم صَحفَتانِ، واحِدَهٌ مِن ذَهَبٍ وَ الأُخرَی مِن فِضَّهٍ، فِی کلِّ واحِدَهٍ لَونٌ لَیسَ فِی الأُخری مِثلُهُ، یأکلُ مِن آخِرِها مِثلَ ما یأکلُ مِن أَوَّلِها، یجِدُ لآخِرِها مِنَ الطَّیبِ وَ اللَّذّهِ مِثلَ الَّذِی یجِدُ لِأَوَّلِها، ثُمَّ یکونُ ذَلِک کرِیحِ المِسک الأَذفَرِ، لا یبُولُونَ، وَ لا یتَغَوَّطُونَ، وَ لا یمتَخِطُونَ، إِخواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»۲
ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «[حتی] کسی که درجهاش در بهشت از همهی بهشتیان پایینتر است، ده هزار خدمتکار در پیشگاهش میایستند و در دست هر یک از آنان، دو سینی است؛ یکی از طلا و دیگری از نقره، و در هر یک [از آن سینیها]، رنگی [از خوراکیها] است متفاوت با دیگری. آنچه از آخرین ظرف میخورد همانند چیزی است که از اولین آنها میخورد و از آخرین آن، همان طعم و لذتی را میچشد که از اولین آنها چشیده است و سپس [فضولات آن خوراکیها] به بویی چونان بوی مشـک تیزبو، تبدیـل میشوند؛ نه ادرار میکنند، نه مدفوع دارند، و نه آب بینی میاندازند. برادروار بر تختهایی رو در روی هم مینشینند».
********************
[۲۲۲] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «لَو أَنَّ أَدنَی أَهلِ الجَنَّهِ حِلیهً عَدَلَت حِلیتُهُ بِحِلیهِ أَهلِ الدُّنیا جَمِیعاً، لَکانَ ما یحَلِّیهِ الله بِهِ فِی الآخِرَهِ أَفضَلَ مِن حِلیهِ أَهلِ الدُّنیا جَمِیعاً»۳
ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «اگر کمزیورترینِ اهل بهشت، زیورآلاتش با زیورآلات همهی اهل دنیا مقایسه شود، زیوری که خدا او را با آن در آخرت آراسته میسازد، از زیورآلات همهی اهل دنیا برتر خواهد آمد».
********************
۱. سنن ترمذی، جلد ۴، صفحهی ۶۹۵؛ مسند ابن حنبل، جلد ۴، صفحهی ۱۵۱؛ صحیح ابن حبّان، جلد ۱۶، صفحهی ۴۱۴؛ مسند ابی یعلی، جلد ۲، صفحهی ۱۳۸؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحهی ۴۷۶.
۲. معجم الاوسط، جلد ۷، صفحهی ۳۴۲؛ زهد ابن مبارک، صفحهی ۵۳۶؛ حلیه الاولیاء، ابونعیم، جلد ۶، صفحهی ۱۷۵؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحهی ۳۹۳۵۴.
۳. المعجم الاوسط، جلد ۸، صفحهی ۳۶۲؛ البعث و النشور، صفحهی ۱۹۸؛ تاریخ دمشق، ابن عساکر، جلد ۴۰، صفحهی ۴۱۳؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۵، صفحهی ۳۵۷.
نظرات شما عزیزان:
:: برچسبها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,