|
|
|
چهار شنبه 22 فروردين 1397
یکی از ملاکهای تلاوت صحیح قرآن، آرامشبخش بودن آن است. هر گاه تلاوت قرآن، موجب آرامش و احساس خوش معنوی باشد، میتواند شنونده را مفید افتد. این ملاک، در بعضی تلاوتها که قاری با یک نفَس میخواند و رنگش را سرخ و کبود میکند، برای شنونده حاصل نمیشود؛ بلکه بر عکس، حالتی از هیجان، آشوب و اضطراب ایجاد میکند. از آنجا که بیشتر شنوندگان قرائت، با قاری همخوانی و همنوایی میکنند، وقتی قاری با یک نفس بلند و بدون مکث به تلاوت میپردازد، شنونده، نفس کم میآورد و حواسش از محتوای آسمانی آیات، به کم آوردن نفسش معطوف میشود. همچنین تشویقی که برای اینگونه قاریان از مردم بلند میشود، نه تشویق تلاوت درست و گیرا و اثرگذار، بلکه تشویق نفَس بلند قاری است و به نحوی برای جبران فشاری است که قاری به خودش وارد کرده است. اکنون سؤال اینجاست که آیا تلاوت قرآن توسط پیامبر با عظمت اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، که آورندهی این کتاب نورانی هستند، به همین نحو بوده است؟ کدامیک از ائمهی اطهار (علیهمالسلام) اینگونه تلاوت کردهاند؟ آیا صحابه، قرآن را اینگونه در محضر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) یا هر یک از ائمهی طاهرین (علیهمالسلام) تلاوت میکردهاند؟ آیا این نحوه از تلاوت، بر معنویت و نورانیت شنونده میافزاید و او را با معجزه بودن کلام الله، بیشتر آشنا میسازد؟ اگر جواب این سؤالات منفی است، چرا باید قاریان قرآن، به جای تلاوتی نرم و روان و تأثیرگذار، با اصوات و الحان حزنانگیز و جاننواز، با نفَسهای بلند و تلاوتهای بنفش، خودنمایی و مجلسآرایی کنند؟! معلوم نیست این سنت غلط در تلاوت قرآن، از چه زمانی بر جان قاریان چنگ انداخته ولی در ایران، به نظر میرسد به حدود پنجاه سال قبل برگردد؛ زمانی که پای قاریان حرفهای مصری به ایران باز شد و آرام آرام، الگو و سرمشق قاریان ایرانی شدند.
حاج فردوسی
:: برچسبها:
قران کریم,
رسم الخط,
رسم الحاج,
:: برچسبها:
حاج فردوسي، منهاج فردوسيان، قرآن، عرفان، اسلام ناب، تشيع خالص، سير و سلوك، سير الي الله، معرفت، معرفة الله، منهاجي، رسم الخط قرآن، القرآن العظيم، القرآن العزيز، القرآن المجيد، رسم الخط حاج فردوسي، رسم الاملاء,
:: برچسبها:
منهاج فردوسیان حاج فردوسی رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
مژدهای به:
علاقهمندان به تکامل فردی؛
مشتاقان کمال واقعی؛
جویندگان سعادت ابدی؛
سالکان وادی سیر و سلوک؛
تشنگان معارف ناب اسلامی؛
خستگان صحراهای حیرت؛
پیکارکنندگان با نفس امّاره؛
لطمهخوردگان از وساوس شیطان؛
محرومان از استاد اخلاق و عرفان؛
نرمافزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد.
لینک دانلود از سایت:
http://menhajapp.ir
:: برچسبها:
حاج فردوسی منهاج فردوسیان رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
بعد از آشنایی با منهاج فردوسیان فهمیدم اطلاعاتم در بار تشیع چقدر کم و حتی اشتباه است .
:: برچسبها:
حاج فردوسي، منهاج فردوسيان، قرآن، عرفان، اسلام ناب، تشيع خالص، سير و سلوك، سير الي الله، معرفت، معرفة الله، منهاجي، رسم الخط قرآن، القرآن العظيم، القرآن العزيز، القرآن المجيد، رسم الخط حاج فردوسي، رسم الاملاء,
سلام خسته نباشید. خدا خیرتان دهد. از شما عاجزانه درخواست میکنم کمکم کنید. من مدتی دچار دلشوره و اضطراب شدید شده بودم که به لطف خداوند خیلی خوب شدم. الان از اون تاریخ ۲ ماه و ۱۴ روز میگذرد. اما الان احساس گرفتگی دل و قلب دارم. یعنی بیخودی دلگیرم. خیلی آزاردهنده هست. خیلی خدا را صدا میکنم و این آرومترم میکنه. از شما خواهش میکنم اگر ذکری را برای آرامش قلب و دل میدانید و یا اعمالی هست که باید انجام داد بگویید بلکه به آرامش برسم. این را هم بگم که نه اهل ماهواره و … هستم و نه بیحجاب. ولی خیلی دلگیر و دل گرفتهام .تا حدی که بعضی وقتها احساس سنگینی روی قلبم میکنم و بعضی وقتها افکار آزاردهنده. از طریق یکی از دوستانم با سایت شما آشنا شدم. خداوند خیرتان دهد. ان شاء الله. التماس دعا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم آنچه از این نامه معلوم میشود، این است که شما خانم هستید و اینقدر اطلاعات برای چنین مشاورهی سنگینی بسیار کم است. توجه داشته باشید که عوامل گوناگونی میتواند در ایجاد این حالت، دخیل باشد. برای رفع این حالت، اول باید عامل ایجادکنندهاش را شناسایی و سپس برطرف نمایید و راهش ذکر خاص نیست. البته اذکاری مانند «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» یا «استغفر الله ربی و اتوب الیه» در کسب آرامش، مؤثر است ولی نسخهی کامل و قطعی نیست. گاهی عامل ایجاد خفقان قلب، اختلالات سنی است. انسان در برخی سنین، دچار چنین اشکالاتی میشود که با گذر زمان و بدون درمان خاص، خودش برطرف میگردد. گاهی عامل ایجاد خفقان قلب، مشکلات خونی است. غلظت خون و غلبهی سودا، میتواند چنین آثاری بر جای بگذارد. یکی از بهترین راههای درمان و پیشگیری در این فرض، حجامت است. اگر کسی مقید باشد که حجامت دورهای داشته باشد، (حد اقل یک بار در سال) کمتر به چنین مشکلی دچار خواهد شد. گاهی عامل ایجاد خفقان قلب، گناه است. راه درمان آن نیز جبران و استغفار میباشد. گاهی عامل ایجاد خفقان قلب، افسردگی است. افسردگی که یک اختلال روانی است، آنقدر میتواند در جسم، تأثیر بگذارد که منجر به ایست قلبی یا فلج برخی اعضاء گردد. برای سنجش میزان افسردگی، باید به روانکاو و روانشناس مراجعه کنید و اگر لازم دیدند، شما را به روانپزشک ارجاع خواهند داد. گاهی عامل ایجاد خفقان قلب، تأثیر سحر و جن است. یعنی مواردی اتفاق افتاده که هیچ مشکل جسمیای در میان نبوده ولی فرد، تحت فشار بوده که بعد از بررسیهای مربوطه، معلوم گشته از ناحیهی موجودات غیرارگانیک و موذی که معروف به جن هستند، این اختلالات ایجاد شده است. راه درمان این عامل، مراجعه به جنگیر متبحر است. البته جنگیر متبحر، بسیار کمیاب است و بیشتر افرادی که ادعای جنگیری دارند، مدعی و شیاد هستند. تمام مواردی که برشمرده شد، از تخصص من خارج است. تخصص من فقط مربوط به افرادی میشود که قصد رسیدن به کمال واقعی و سعادت ابدی دارند. اینگونه افراد را به ایمان و عمل بر طبق واضحات و مسلّمات قرآن و روایات معتبر ارجاع میدهیم و میافزاییم که در ناواضحات و نامسلّمات، احتیاط کنند. فقط یک تذکر را لازم میدانم و آن، این است که حالات دلتنگی و غصههای بدون دلیل را نشانهی معنویت نشمارید. معنویت، همان ایمان و عمل صالح است که همواره همراه با نشاط خاصی است و اگر اشک و آه از روی ایمان و عمل صالح باشد، ارزش دارد که جنسش با جنس اشک و آه از سر افسردگی، متفاوت است. یکی از دزدان جادهی معرفت، شخصی است به نام «حسن بصری» که امیر المؤمنین (علیهالسلام) او را «سامری» این امت خواندند. از گزارشهایی که از او برجای مانده، معلوم میشود دچار افسردگی بوده و بیشتر با یاد جهنم و خواندن آیات عذاب، اشک میریخته و ناله میزده است. این حالت، برای خیلی از عوام آن دوران و دورانهای بعد، این خیال باطل را ایجاد کرده است که وی، از اولیای الهی است. در صورتی که خودش تصریح دارد که به نفرین امیر المؤمنین (علیهالسلام) دچار افسردگی شده است، پس چنین شخصی، گریهها و نالههایش به خاطر معنویت نیست. توصیهی پایانیام به شما خواهر مسلمان، دعاست. دعا یعنی خواستن از خدای تعالی، بلاهای بزرگ را رفع و دفع مینماید. از خداوند کریم میخواهم ما و شما را بر جادهی قویم منهاج فردوسیان، به سوی برترین درجات عالم هستی رهسپار گرداناد. ان شاء الله
موفق باشید حاج فردوسی
منبع : http://nashreslam.blogfa.com/post/1
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
حضرت علی (ع) میفرمایند هر کس کلمه ای به من یاد بدهد، مرا تا آخر عمر بنده خویش قرار داده است
این حدیث حکایت از ارزش تلاش ها و زحمات حاج فردوسی میکند
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
سؤال: با توجه به این که تمام مطالب منهاج فردوسیان در قرآن کریم و روایات آمده و تمام این منابع، در دسترس است و حد اقل در کتابخانهها قابل مشاهده و دستیابی میباشد، نوشتن و عرضهی منهاج فردوسیان، چه لزومی داشته و نوآوری آن در چیست؟ جواب: این که منابع خام یک اثر در دسترس باشد، بینیاز کننده از آن اثرِ تراشیده و صیقلیشده نیست و از ارزش آن نمیکاهد. گر چه سنگ و خاک، در دسترس همه است ولی این، از ارزش ظروف ظریف سنگی و ظروف پرنقش و نگار سفالین کم نمیکند. برخی از کارهایی که در منهاج فردوسیان انجام گرفته به این قرار است: ۱. پالایش منابع: گر چه منابع منهاج فردوسیان در دسترس عموم است ولی این منابع، در یک درجه از اعتبار و ارزش علمی نیستند. به همین جهت و در نخستین گام، منابع معتبر از منابع کماعتبار و بیاعتبار، جدا شد تا بتواند چشمهای زلال برای تراوش دیدگاههای علمی و احکام عملی باشد. در این مرحله با توجه به ملاکهایی که در کتاب اصول استجماع، به تفصیل بیان شده، صدها کتاب و رسالهی حدیثیِ بجا مانده از صدر اسلام تا کنون، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در نهایت، بر حدود هفتاد کتاب، اجماع نظر گردید و فقط این تعداد، توانست از صافی قوی منابع گذشته و به عنوان منابع دیدگاههای روشن و احکام عملی واضح، امتیاز لازم را کسب نماید. ۲. دستهبندی و طبقهبندی قواعد و قوانین: دیدگاهها و احکامی که در منابع موجود یافت میشود، دارای دستهبندی مشخص و طبقاتی نیست. این امر، موجب سرگردانی مبتدیان میگردد. حتی پیش میآید که دانشمندان مسلط بر این منابع نیز بسیار دچار تحیر و سرگردانی شوند. همچنین به فرض این که خودشان از طبقهبندی آن آگاه باشند، نمیتوانند به راحتی به دیگران منتقل نمایند. ضرورت آشنایی طبقه به طبقه و مرحله به مرحله با اعتقادات شیعی و احکام عملی آن، ضرورت تدوین و عرضهی منهاج فردوسیان را رقم زد. همانطور که در تمام علوم و فنون، مراحل آشنایی تا مهارت و استادی، به روشنی ترسیم میگردد، در امر رسیدن به کمال و سعادت نیز همین مطلب باید رعایت شود تا جویندگان راه کمال و سعادت، با چشماندازی روشن و بر طبق زمانبندی مشخص، بتوانند راه کمال و سعادت را طی نمایند. ۳. پالایش مبهمات: تمام آیات و روایات، دارای مفاهیم روشن و مصادیق شناختهشده و آشنا نیستند. در برخی آیات و روایات، کلماتی یافت میشود که حتی آشنایان به زبان عربی نیز از تفسیر و توضیح آن عاجز میشوند. مراجعه کردن مستقیم غیردانشمندان به این آیات و روایات، نه تنها سودی ندارد که حتی در برخی موارد، ضررهایی نیز در بر خواهد داشت. این ضرورت، میطلبید که در یک پالایش وسیع و عمیق، آنچه مبهم است ولی قابل توضیح دادن میباشد، واضح گردد و آنچه مبهم است و دستمایهی اختلاف نظرات گردیده، به حاشیه رانده شود تا مایهی سرگردانی جویندگان حقایق ناب و روشن نگردد. ۴. توضیح لغات و مصطلحات: منابع روایی، انباشته از لغات و مصطلحاتی است که داشتن لغتنامهی تخصصی فقه و حدیث را برای جویندهی فهم آنها، الزامی میکند. این لغات و مصطلحات، با توجه به خود آیات و روایات، تبیین شد تا مسیر طولانی یافتن معنای لغت و مصطلح، از راه جویندگان معارف ناب، برداشته شود. به همین منظور، لغتنامهی مفصلی به «قواعد نظری» و همچنین «قوانین عملی» افزوده شده است. ۵. پالایش مخالف اصول: در منابع موجود ــ هرچند معتبر بوده و مؤلف مورد اعتماد و اعتنایی داشته باشد ــ احادیثی یافت میشود که با اصول اعتقادی و عملی شیعهی اثنیعشری، ناسازگار است. در هم آمیختگی سره و ناسره (خالص و ناخالص) در روایات منابع معتبر، این ضرورت را ایجاد مینمود که با نگاهی دقیق، آنچه مخالف عقل سلیم و اصول ثابت شدهی شرعی است، جداسازی شده و نادیده گرفته شود. بدین منظور، در منهاج فردوسیان، هر آیه یا روایت، برای این که بتواند به صورت یک قاعدهی نظری یا قانون عملی در آید، نیاز به طی فرایند خاصی برای احراز «عدم تعارض با اصول شرعی و عقل سلیم» دارد. اگر مراجعهی مستقیم به منابع روایی را برای غیر متخصصین، جایز بشماریم، در گرداب روایات متعارض، سرگردان شده و راه برونرفتی از آن نخواهند یافت. پس لازم است تا برای جلوگیری از سرگردان شدن ناآشنایان با روایات متعارض و روش حل تعارض آنها، چنین برنامهای نوشته شود. در منهاج فردوسیان، قبل از این که تعارضها و تحیرها به جویندگان کمال و سعادت برسد و آنان را متحیر سازد، در اتاق فکریای عظیم، این تعارضات، حل شده و نتیجهای پاکیزه و عصارهای صافشده به کام جان مشتاقان کمال و سعادت ریخته میشود. این اتاق فکر، متشکل از هزاران فقیه با عظمت است که در طول هزار و چند صد سال اخیر، در مورد حل تعارضات روایات، تلاش کردهاند. ۶. فارسی سازی: با سهلانگاریهایی که در طول تاریخ پس از اسلام از سوی متولیان امور فرهنگی انجام گرفت و از سوی دیگر، تلاشهای احمقانه یا خائنانهی افرادی همچون ابوالقاسم فردوسی و اسدی طوسی، زبان اکثر نقاط ایران، غیر از زبان نزول وحی است. این درد کهنه و ظاهراً بیدرمان، از سویی دست ناآشنایان به زبان عربی را از دامن معارف وحیانی کوتاه کرده و از سوی دیگر، زحمت مضاعفی برای ارائهکنندگان آیات و روایات، برای ترجمهی آن به وجود آورده است. گرچه منابع منهاج فردوسیان در اختیار همگان است و در کتابخانههای بزرگ، قابل دسترسی است ولی تمام آنها به زبانی غیر از زبان عامهفهم مردم ایران است. این نقص بزرگ، با منهاج فردوسیان، که ابتدا به زبان فارسی نوشته شده، برطرف میگردد. پس در حقیقت، منهاج فردوسیان، راهی روشن برای ورود فارسیزبانان به فضای عطرآگین وحی است. از سوی دیگر، کتابهای اعتقادات و احکامی که به فارسی نوشته شده، دارای نثر کهن و ترکیبات ناآشنا برای اهل این زمانه است. برای نمونه میتوان به «حلیه المتقین» و «مفاتیح الجنان» و «رسالههای توضیح المسائل» اشاره نمود. به همین دلیل، در حد امکان، سعی شده از به کار بردن واژگان غریب و قدیمی، پرهیز شود تا نثر قواعد و قوانین، به فارسی روان و امروزی باشد. البته در این راه، از دوستان بسیاری کمک گرفته شده و میشود. این دوستان ــ اعم از مرد و زن ــ از نقاط مختلف ایران با گویشهای محلی مختلف و فرهنگهای قومی گوناگون انتخاب میشوند تا با مطالعهی قواعد و قوانین، قبل از انتشار، هر گونه ابهامی که در لغات یا نقصی که در رساندن معنی در قواعد و قوانین باشد را گزارش دهند. همچنین در اول تمام نسخههای قواعد و قوانین، از دیگر افرادی که دست به مطالعهی این آثار میزنند نیز خواسته شده هر ابهام، اشکال و کمبودی که ملاحظه نمودند را از طریق درگاههای ارتباطیِ اعلام شده، به اطلاع دفتر مرکزی منهاج فردوسیان برای برطرف نمودن، برسانند. ۷. تجمیع دیدگاهها و احکام: از دیگر کارهایی که در منهاج فردوسیان انجام گرفت، این بود که سعی شد تمام دیدگاههای تشیع ناب اثنیعشری، در یک کتاب، جمعآوری گردد. ضرورتی که تا کنون به وقوع نپیوسته بود. کسی که میخواست با دیدگاههای شیعهی اثنیعشری آشنا شود، میبایست دهها کتاب مفصل را مطالعه نموده و از لابلای آنها، ذره ذره مقصودش را استجماع نماید و در کنار هم بنشاند. همچنین در بخش احکام عملی، علاوه بر واجبات و محرمات ــ که معمولاً در رسالههای توضیح المسائل به آن پرداخته میشود ــ مستحبات و مکروهات نیز آورده شد. حتی مباحات ــ که یکی از اقسام پنجگانهی احکام عملی است ــ نیز به قواعد نظری افزوده شد تا تمام واضحات و مسلمات شیعه، در یک قاب، در جلو چشمان تشنهی جویندگان کمال و سعادت قرار گیرد. ۸. توسعه در اعتقادات: آنچه همیشه در علم کلام مورد بحث و اثبات قرار میگرفته و به عنوان اعتقادات، مطرح بوده، اندکی از دیدگاههای بسیار اساسی و حیاتی اسلام و تشیع است. اما قرآن کریم و روایات معتبر ائمهی طاهرین (علیهمالسلام) به عنوان دو منبع غنی معارف وحیانی، سرشار از دیدگاههایی است که بدان پرداخته نشده و جز به صورت بسیار جزئی و پراکنده، سخنی از آن به میان نیامده است. صدور این دیدگاههای ارزشمند، با توجه به گستردگی آن، هدفی جز راهنمایی و راهبری جویندگان معارف ناب نداشته است. چیزی که جویندگان حقایق اصیل از آن بینصیب یا کمنصیب بودهاند. این نقیصه، در مجموعهی آثار منهاج فردوسیان مرتفع گردید و تمام آنچه در منابع معتبر ثقلین، به عنوان دیدگاه آمده بود، به قالب اعتقاد بیان شد. البته مراتب لازم مراعات شده و این دیدگاهها در سه طبقهی «پایه»، «تکمیلی» و «تجمّلی» عرضه میشود تا «فرع» به جای «اصل» ننشیند و «اصل» جای «فرع» را تنگ نسازد. ۹. خلاصهنویسی: میزان قابل توجهی از آیات قرآن کریم و روایات، تکرار تعداد محدودی دیدگاه یا حکم عملی است که به اغراضی عقلایی مانند تأکید، صادر شده است. ولی برای کسی که تسلیم وحی شده و یکبار دانستن، برای رساندن او به عمل، کفایت میکند، نیازی به این حجم بالای تکرار آیات و روایات نیست. پس لازم بود در یک فرایند خلاصهنویسی و فشردهسازی، مکررات از آیات و روایاتی که حاوی دیدگاه ویژه یا حکم عملی خاصی بودند، در یکدیگر به صورت صحیح، ادغام شوند تا منابع چندصد جلدی، در یک جلد، قابل دسترسی آسان و دائمی و فراگیر باشند. این ضرورت، با تدوین و عرضهی «منهاج فردوسیان» به تحقق رسید. ۱۰. حذف روایاتی که دیدگاه نظری یا دستور عملی مشخصی ندارند: چنین نیست که هر چه روایت در مجامع روایی ما آمده باشد و حتی تمام آیات قرآن کریم، حاوی دیدگاهی مشخص باشند بلکه تعدادی از آیات قرآن کریم و روایات، در صدد القای دیدگاه خاص یا دستور عملی ویژهای نیستند. پس ضروری مینمود که این حجم از آیات و روایات، که حجم بالایی هم دارد، از معرض مطالعهی جویندگان کمال و سعادت کنار گذاشته شود تا به جای صرف وقت در حواشی علوم، عمر شریف را مصروف عمل نمایند. این مهم، با تدوین و ارائهی منهاج فردوسیان محقق شد. ۱۱. حل تعارض روایات: در فرایند پیشانداختن روایات منابع معتبر بر روایات منابع کماعتبار یا بیاعتبار، تعارض بسیاری از روایات، به راحتی حل شد. گر چه شاید نتوان این را از اهداف اولیهی تدوین این برنامه، عنوان کرد ولی به صورت قهری و ضمنی، چنین نیازی نیز بر طرف شد و قسمت قابل توجهی از تعارضات متون روایی، با مقدم کردن آنچه در منابع معتبر آمده بر آنچه در منابع کماعتبار یا بیاعتبار آمده، حل ـ یا به عبارت بهتر، منحل ـ گردید. ۱۲. حذف فعل معصوم: بنای علمای بزرگ در هزار و اندی سال گذشته بر این بوده که گزارشهای رسیده از کارهای معصومین (علیهمالسلام) دلالت بر استحباب آن عمل ندارد بلکه فقط جایز بودن آن کار را میرساند؛ زیرا معصوم، اهل معصیت و انجام حرام نیست، پس کاری که انجام میدهد، یکی از سه صورتِ واجب، مستحب یا مکروه است که در اصطلاح، «مطلقِ جواز» خوانده میشود. علی رغم این بنای روشن، گروهی از نویسندگان کتابهایی که مستحبات را بازگو میکند، فعل معصوم را دال بر استحباب دانسته و مستحبات زیادی برشمردهاند که جملگی، برداشت شده از عمل استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) یا استادان معظم (علیهمالسلام) است. پالایش این کتابها و جدا کردن آنچه فعل معصوم است و مفید استحباب نیست از آنچه امر معصوم است و مفید استحباب است، لازم به نظر میرسید که انجام نشده بود. این نیاز، در منهاج فردوسیان بر آورده شد و هیچ قانونی از قوانین عملی آن، با توجه به برداشت از فعل معصوم، تدوین نگردید. لذا کسی که از منظر قوانین عملی منهاج فردوسیان به سرچشمهی وحی وارد میشود، مطمئن است که چیزی از برداشتهای اطرافیان از فعل استاد در آن نیست و سراسر، دستورات آن معلمان بشریت برای رسیدن به کمال و سعادت میباشد.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
مقدمه: قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، برگرفته از تصریحات آیات قرآن کریم و روایات معتبر شیعه از اهل بیت طاهرین (علیهمالسلام) است. این روایات، از منابع معتبر حدیث شیعه، برگرفته شده است. یکی از این منابع، عبارت است از:
النوادر (نوادر راوندی)
این کتاب، نوشتهی سید جلیل، ابو الرضا، ضیاء الدین، فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی، از علمای نامآور و از مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است و موضوع آن، روایات اخلاقی، مواعظ و مستحبات میباشد. این کتاب و روایات آن در میان علمای شیعه و سنی مورد قبول بوده و سند آن نیز معتبر است و از طرق گوناگونی نقل شده است. این کتاب در طول هزار سال، پیوسته مورد توجه علما و بزرگان شیعه و سنی قرار گرفته و از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده است. در حقیقت، روایات این کتاب، بجز بخش کوچکی از آخر آن، گلچینی از روایات اخلاقی کتاب اشعثیات است. علامه مجلسی نیز این مطلب را تأیید نموده و مینویسد: «و أکثر أحادیث هذا الکتاب مأخوذ من کتب موسی بن إسماعیل بن موسی بن جعفر (علیهالسلام) الذی رواه سهل بن أحمد الدیباجی عن محمد بن محمد بن الأشعث عنه» با توجه به آنچه بیان شد که نوادر تقریبا به عنوان گلچین اشعثیات است، با بررسی اعتبار اشعثیات، ارزش و اعتبار نوادر نیز روشن میگردد.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
سلام خدمت حاج فردوسی / من چند ماهی است که تصمیم گرفتم به منهاج عمل کنم اما شیطان با چنگ زدن به دستگیرههای نفسم (ریشهی گناهان) مرا دچار افکار عذابآور گناه و وسواس کرده است. شما چه توصیهی عملیای دارید برای مقابله با شیطان؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم انسان تا در این دنیاست، از وسوسهی شیطان، رها نیست، جز مخلَصین که همان انبیاء و اوصیاء باشند. پس آمدن وسوسه را جدّی نگیرید و مراعات قانونها را محکم بگیرید. اساس جهاد با نفس، همان مراعات قانونهای طبقات اول تا ششم است. آنچه صوفیه آن را جهاد با نفس میشمارند، در حقیقت، نفسپروری است و منجر به هر قدرت و تواناییای میشود، الا رسیدن به رضایت خداوند و بهشت برین. البته در روایات رسیده از استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهم السلام) برای مقابله با خطورات شیطانی و وسوسههای نفسانی، تکرار ذکر شریف «لا حولَ و لا قُوّهَ إلاّ باللّه العلی العظیم» توصیه شده است.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|